Po období, keď mnohé mestá preferovali predovšetkým automobilovú dopravu, sa situácia začala v posledných desaťročiach obracať. Stále viac metropol sa začína zamýšľať nad otázkami oživenia mestských centier, odľahčením preťažených dopravných línií a environmentálnej udržateľnosti v kontexte svetových klimatických zmien. Viac priestoru sa tak začína poskytovať peším, cyklistom či verejnej doprave.

Viedeň patrí v tomto ohľade k lídrom na celom svete, čo je jedným z dôvodov, prečo je pravidelným víťazom rebríčkov o mesto s najvyššou kvalitou života na planéte. Miestne vedenie aktívne prijíma opatrenia, ako uliciam uľahčiť od automobilizmu. Už v roku 2010 radnica rozhodla o ukľudnení niektorých významných ulíc, pričom asi najznámejšou z nich je Mariahilfer Straße.

Dlhá ulica spájajúca centrum mesta so stanicou Westbahnhof a ďalej s palácom Schönbrunn je najdôležitejšou viedenskou nákupnou triedou. Kedysi bola charakteristická veľkou intenzitou automobilovej dopravy a s tým spojenými obmedzeniami pre chodcov či cyklistov, hlukom či vzduchom znečisteným od výfukových plynov. Keďže však koncentrácia chodcov bola v tomto stiesnenom priestore vysoká, mesto sa rozhodlo ulicu zmeniť.

Proces prípravy transformácie bol náročný a realizácia sa presadila s veľkými problémami, keď zámer len tesne prešiel v miestnom referende. Projektu sa však chytili schopní architekti, zapojili do prípravy verejnosť a urobili z Mariahilfer Straße čiastočne pešiu zónu a čiastočne zdieľaný priestor, kde majú jasnú prioritu chodci, cyklisti, hromadná doprava a až po nich autá. Po dokončení sa zmenili aj nálady a z niektorých pochybovačov sa stali podporovatelia projektu. Z nich boli najhlasnejší obchodníci,  ktorí sa obávali poklesu tržieb, no opak sa stal pravdou – v dôsledku zvýšeného pohybu peších tržby ešte porástli.

Dnes je Mariahilfer Straße ďaleko pokojnejšou ulicou. Ako píše Trend.sk, hoci po nej môžu autá jazdiť, samé volia iné trasy, keďže cez zdieľanú ulicu by to bolo pomalšie, mestu to však očividne neublížilo. Viedeň už aktuálne pripravuje viaceré podobné projekty.

A čo Mickiewiczova? Mohla by ísť podobným smerom ako Mariahilfer Straße? My veríme, že áno, a z “Micky” sa stane príťažlivé pokračovanie aktívnej Obchodnej ulice.

Zdroj: Wien.gov.at

Zdroj: Wien.gov.at

Zdroj: Wien.gov.at

Zapojte sa do diskusie