Obyvatelia, susedia, podnikatelia, ale i zástupcovia magistrátu sa na spoločnom susedskom stretnutí rozprávali o tom, ako by mala a mohla vyzerať Mickiewiczova ulica.
Mickiewička, ako domáci bežne nazývajú Mickiewiczovu ulicu, tvorí prirodzené pešie pokračovanie korza Obchodnej ulice. Túto úlohu však nemôže plniť kvôli extrémne rušnej doprave. Krátkou 300-metrovou ulicou denne prejde okolo päťtisíc áut, v dopravnej špičke je to vyše 800 áut za hodinu. Ulica slúži najmä ako tranzitná, až 90 percent dopravy tvoria automobily.
Doprava bola jednou z tém susedského stretnutia v podniku Satori Stage, ktorý sa rovnako nachádza na Mickiewiczovej. Organizovali sme ho spolu s občianskym združením Punkt a priniesli sme výsledky nedávnej výskumnej štúdie o Mickiewiczovej. Tá sa zamerala na mapovanie kvality života susedstva a zisťovala, ako sa na tejto ulici žije, podniká a kto ju navštevuje. Výsledky mapovania odprezentovala analytička Milota Sidorová: „Mickiewiczova ulica v súčasnosti poskytuje relatívne málo miest pre zastavenie alebo pobyt. Nedá sa povedať, že by bola príjemnou ulicou, ktorou sa chcem prejsť. Keď sa povie Mickiewiczova, človeku hneď napadnú zápchy a autá, ľudia sa jej radšej vyhýbajú. Pokiaľ by sa zmenili fyzické dimenzie ulice, zväčšil priestor chodníkov a podporil peší pohyb, ulica by mohla poskytnúť príjemnejšie prostredie.“
Na stretnutí nechýbali ani zástupcovia spoločnosti ITB Development. Ulicou sme sa začali zaoberať pred tromi rokmi, podrobne sme ju zanalyzovali a vypracovali dopravnú štúdiu, z ktorej vyšli odporúčania k zrušeniu a presmerovaniu dopravy, rozšíreniu priestoru pre chodcov a spomaleniu života na ulici. „Hlavným cieľom iniciatívy je prepojenie Starého a Nového mesta, ktoré sú momentálne odrezané tranzitujúcimi automobilmi a nevyužívajú svoj potenciál. Radi by sme videli, ako sa dá pešo nerušene prejsť zo Starého mesta, cez Obchodnú, Mickiewiczovu, Trnavské mýto, Vajnorskú až ku Kuchajde cez krásny mestský bulvár plný kaviarní, reštaurácií, obchodov. Premávka na Mickiewiczovej bola naposledy odstavená na jeseň 2017 počas rekonštrukcie električkovej trate na Špitálskej a doprava neskolabovala, práve naopak. Presunula sa inam,“ hovorí architekt a autor dopravnej štúdie Tomáš Šebo z ITB Development. Mickiewičkou denne prejde 1500 ľudí, najviac počas obeda. Aj v tomto čase však ulici dominujú autá, celkovo 53,7%. Chodcov sa premiestni 43,5% a cyklistov je zanedbateľné množstvo, len takmer 3 percentá.
Na susedskom stretnutí sa debatovalo aj o netradičnej pouličnej konferencii WhatCity? na Mickiewičke, kvôli ktorej 19. mája 2018 túto ulicu na jeden deň uzatvoria pre všetku dopravu. Cieľom konferencie je ukázať, ako by mohla Mickiewiczova ulica naozaj vyzerať. Hlavnou predstavou sú ľudia namiesto áut. WhatCity? bude otvorená pre všetkých, zúčastnia sa domáci obyvatelia, ale aj pozvaní odborníci na dopravu z Holandska, či New Yorku. „Táto prehliadaná časť mestského centra má ohromný potenciál na zmenu. Lenže podobná zmena nutne ovplyvní fungovanie okolia a preto sa z nej stáva politická téma. Aby sa jej regionálni politici venovali, musíme ukázať, ako by vyzeral výsledok a vyvolať celospoločenský dopyt po zmene,“ hovorí Illah van Oijen z Punktu.
Tomáš Šebo dodáva, že Staré mesto aj magistrát sú tomuto projektu naklonení. Podobný bulvár ako na Mickiewiczovej by podľa neho mohol neskôr vzniknúť aj na Štefánikovej ulici. Mickiewiczova zároveň nie je jediným miestom, kde vznikajú takéto nápady. Iniciatíva Green Foundation sa sústredí na susedné Kollárovo námestie, ktorým rovnako denne prejdú tisícky áut.
Viac o konferencii WhatCity? na Mickiewičke sa dozviete na stránkach whatcity.sk a na sociálnych sieťach Punkt o.z a ITB Development.